Träning & Motion

Ju äldre man blir desto mer besvärligt kan det vara att motionera och träna. I takt med att man blir äldre är det många som upplever nedsatt mobilitet och balans samt att kroppen helt enkelt inte vill eller kan vad man tidigare varit van vid. Det kan därför vara en bra idé att investera i ett eller flera träningsredskap för hemmet. Idag finns de...

Ju äldre man blir desto mer besvärligt kan det vara att motionera och träna. I takt med att man blir äldre är det många som upplever nedsatt mobilitet och balans samt att kroppen helt enkelt inte vill eller kan vad man tidigare varit van vid. Det kan därför vara en bra idé att investera i ett eller flera träningsredskap för hemmet. Idag finns det ett stort sortiment med träningsutrustning som kan hjälpa dig igång med att motionera.

Hos Senior24.se har vi samlat ett stort sortiment av redskap för träning och motion som kan hjälpa dig att få igång kroppen igen.

Mer

Träning & Motion Det finns 13 produkter.

Visar 1 - 13 av 13 artiklar
Visar 1 - 13 av 13 artiklar

Val av träningsredskap till seniorer

Även om din ålder stiger finns det ingen anledning att sluta motionera. Det är viktigt att både träna din kondition, din mobilitet, din balans och dina muskler oavsett ålder.

Träning och motion är bra för kroppens skull då det kan minska risken för diverse hälsoproblem och sjukdomar. Träning och motion bidrar också till att minska stelhet i muskler och leder vilket kan göra att du fortsättningsvis klarar alla vardagens måsten.

Det rekommenderas att du är fysiskt aktiv i minimum 30 minuter om dagen. Men istället för att gå utomhus eller till ett gym kan du motionera hemma. Hos Senior24.se har vi nämligen valt ut flera motions- och träningsredskap som kan hjälpa dig med att få upp pulsen i rekommenderad hastighet, oavsett om det är kondition- eller styrketräning.

Konditionsträning
Om du vill träna upp din kondition ska du röra dig så pass mycket att din puls stiger. Konditionsträning är särskilt bra för ditt blodflöde, hjärta och rent generellt för hela kroppen. Det kan vara allt från att gå en runda i skogen till att leka med dina barnbarn, eller vid användning av ett motionsredskap. Några redskap som kan användas till konditionsträning är exempelvis en pedaltränare, ett löpband, en motionscykel eller en trampolin.

Styrketräning
Det är alltid en fördel om du kombinerar konditionsträning med styrketräning. Styrketräning är nämligen bra för dina muskler när du tränar med en belastning. Denna belastning kan du få genom att träna med vikter, med gummiband eller med din egen kroppsvikt. Hos Senior24.se kan du hitta redskap där du bland annat kan träna med din egen kroppsvikt för att stärka olika områden på kroppen. Medan en ryggtränare är ideal för att stärka ryggen är en magtränare naturligtvis anpassad för att stärka din mage.

Därför är det sunt att motionera som äldre
Motion har samma effekt för äldre människor som motion har för unga människor. Det innebär att även om du är lite äldre så har du lika mycket nytta av fysisk aktivitet som när du var yngre. Att regelbundet motionera kan vara effektivt när det kommer till att förebygga diverse hälsoproblem och livsstilssjukdomar.