Motionscyklar



Motionscyklar för seniorer

Det är aldrig för sent att börja motionera. För seniorer över 65 år är det viktigt med daglig motion för att hålla sig frisk och motverka en rad åldersrelaterade symptom. För din hälsas skull rekommenderar vi att du motionerar dagligen. Eftersom det svenska vädret inte alltid motiverar en till utomhusaktiviteter hel...



Motionscyklar för seniorer

Det är aldrig för sent att börja motionera. För seniorer över 65 år är det viktigt med daglig motion för att hålla sig frisk och motverka en rad åldersrelaterade symptom. För din hälsas skull rekommenderar vi att du motionerar dagligen. Eftersom det svenska vädret inte alltid motiverar en till utomhusaktiviteter hela året, kan det vara en bra lösning att skaffa sig en motionscykel eller annat motionsredskap så konditionen och den fysiska förmågan kan upprätthållas även inomhus. Det är dock inte alla motionsredskap som är passande för seniorer, så här kan du läsa våra rekommendationer.



Optimal och skonsam träning för seniorer

En motionscykel ger utmärkt kardiovaskulär träning för seniorer. Under träningen syresätts kroppen, blodcirkulationen stimuleras och blodtrycket sänks. Resultatet är att man mår bättre både fysiskt och mentalt efter att man tränat. Motionscykeln är samtidigt en relativt skonsam form för motion. De cirkulära rörelserna utsätter inte knä och leder för hårda belastningar som vid exempelvis löpband.

Det är enkelt att träna på en motionscykel – den är alltid klar och du sätter dig bara på den och cyklar, som på en normal cykel, utan att behöva tänka på att hålla balansen. Då träningen föregår sittande, så känner man sig mer säker än på en crosstrainer eller ett löpband.



Vad ska man som senior vara uppmärksam på vid val av motionscykel?

Det är viktigt, särskilt för seniorer, att man börjar träna med låg belastning. De flesta motionscyklar har idag en liten datorskärm monterad på styret, där man kan välja mellan olika program eller ställa in belastningen manuellt. Man kan också se hur lång tid man har tränat, antal varv, hastighet och hur lång distans man tränat. De flesta moderna motionscyklar har också inbyggd pulsmätare i handtagen så man kan följa sin puls eller hjärtrytm på displayen, vilket är en bra grund för korrekt motion så man kan träna i olika pulsområde efter läkarens ordination.

De mer avancerade motionscyklar är utrustade med en så kallad ergometer, som mäter belastning i watt. Alltså den kraft som trampas i pedalerna. Om du väljer en motionscykel med ergometer eller watt-mätare ska du vara uppmärksam på att ergometern kan ställas in på effekt på 25 och 50 watt, vilket är en bra utgångspunkt för träning för seniorer.

En annan viktig sak man ska tänka på som senior som letar efter motionscykel är att titta efter modell med låg ram som gör det enklare att gå på och av utan att behöva lyfta sina ben för högt. Detta ökar tryggheten.

Om man har fått rättningslinjer från sin läkare gällande max belastning är det inte tillräckligt att välja en normal motionscykel, då dessa sällan ger den exakta belastningen i watt. I så fall ska du, som nämnt ovanför, välja en ergometer cykel som har en exakt indikator för belastning som är grunden för korrekt träning utan överbelastning.

De flesta motionscyklar har ofta inbyggda pulsstyrda och hastighetsberoende program, som styr belastningen på svänghjulet automatiskt så att man hela tiden tränar i sin korrekta och optimala puls och på det sätter inte överbelastar kroppen.



Liggcykel för seniorer

En liggcykel, även kallad sittande motionscykel, kan vara den bästa lösningen om man har problem med ryggen. En liggcykel har ett riktigt säte med ryggstöd som både är bredare och bekvämare än de man ser på traditionella motionscyklar som normalt bara har en enkel sadel.

Då en liggcykel även är mycket lägre betyder det att seniorer enklare kan sätta sig i den. När man tränar med en sittande motionscykel är det viktigt att man väljer en träningsposition där sätet stöttar ryggen och särskilt ryggraden korrekt – så att man får en bra träning och inte belastar fel.

Sitt- eller liggcyklar ger seniorer möjlighet för både kardiovaskulär- och muskelträning även om man normalt inte är fysiskt aktiv. Det kan vara en bra lösning för människor som annars inte har möjlighet för att hålla igång med andra träningsformer.



Pedaltränare

En pedaltränare är ett billigare alternativ till en motionscykel. Pedaltränaren används för träning för både armar och ben och aktiverar därför olika muskelgrupper och mobiliserar lederna. Så om en traditionell motionscykel ligger lite över budgeten, så är pedaltränaren ett bra alternativ där du kan komma igång med träningen från ett pris på cirka 400,- kr.



Kom ihåg att konsultera med din läkare innan du börjar din träning.

Mer

Motionscyklar Det finns 1 produkt.

Visar 1 - 1 av 1 artikel
Visar 1 - 1 av 1 artikel

Så väljer du rätt motionscykel till senior

Motionscyklar för seniorer

Det är aldrig för sent att börja träna. För seniorer över 65 år är det viktigt med daglig motion för att hålla sig frisk och pigg samt motverka en rad åldersrelaterade problem. Vi rekommenderar att du sköter din hälsa genom att motionera dagligen. Då det svenska vädret inte är motiverande för utomhusaktiviteter hela året kan det vara en bra lösning att skaffa sig en motionscykel eller annat motionsredskap så att konditionen och den fysiska förmågan kan upprätthållas inomhus. Det är dock inte alla motionsredskap som är lika väl ämnade för seniorer, så här kan du läsa våra rekommendationer.

Optimal och skonsam träning för seniorer

En motionscykel ger utmärkt kardiovaskulär träning för seniorer. Under träningen tillförs mer syre i kroppen, blodcirkulationen stimuleras och blodtrycket sänks. Resultatet är att man känner sig bättre både fysiskt och mentalt efter att man tränat.

Motionscykeln är samtidigt en relativt skonsam form för motion, de cirkulära rörelserna utsätter inte knä och leder för hårda belastningar som vid exempelvis löpband.

Det är enkelt att träna på en motionscykel – den är alltid redo och du sätter dig bara på den och cyklar som en normal cykel utan att tänka på att hålla balansen. Då träningen föregår sittande känner man sig mer säker än på en crosstrainer eller ett löpband.

Vad ska man som senior vara uppmärksam på vid val av motionscykel?

Speciellt för seniorer är det viktigt att träningen påbörjas med låg belastning. De flesta motionscyklar har idag en liten skärm monterad på styret där man kan välja mellan olika program eller ställa in belastningen manuellt. Man kan också läsa av hur lång tid man har tränat, antalet varv, hastighet och hur lång distans man cyklat. Många av de moderna motionscyklarna har också inbyggd pulsmätare i handtagen så att man kan följa sin puls eller hjärtrytm på skärmen. Det är en bra grund för rätt motion då man kan träna olika pulsområden, eventuellt efter läkarens anvisning.

De mer avancerade motionscyklarna är utrustade med en så kallad ergometer som mäter belastningen i watt - alltså den kraft som trampas i pedalerna. Om du väljer en motionscykel med ergometer eller watt-mätare ska du vara uppmärksam så att ergometern kan ställas in på effekten 25 och 50 watt, vilket är en bra utgångspunkt för seniorer.

En annan viktigt sak man ska tänka på när man som senior ska välja en motionscykel är att titta efter en modell med låg instigning, som gör det lättare att stiga av och på utan att behöva lyfta sina ben för högt. Det är med till att öka tryggheten.

Om man har mottagit riktlinjer från sin läkare omkring max belastningen är det inte tillräckligt att välja en normal motionscykel då dessa sällan anger den precisa belastningen i watt. I så fall ska du som nämnt ovan välja en ergometer cykel som har en exakt indikator för belastning, som är grunden för en korrekt träning utan överbelastning.

De flesta motionscyklar har ofta inbyggd pulsstyrning och hastighetsberoende program som styr belastningen automatiskt så att man hela tiden tränar i sitt korrekta och optimala pulsområde och på det sätt inte överskrider max belastningen.

Liggcyklar för seniorer

En liggcykel – också kallad sittande motionscykel – kan vara den bästa lösningen om man har problem med ryggen. En liggcykel har ett riktigt säte med ryggstöd som både är bredare och mer bekvämt än det man ser på traditionella motionscyklar, som normalt bara har en lättare överdimensionerad sadel.

Då en liggcykel även är mycket lägre betyder det att det är lättare för seniorer att sätta sig i den.

När man tränar med en sittande motionscykel är det viktigt att man väljer en träningsposition där sätet stöttar ryggen korrekt– och särskilt ryggraden, således att man får en skonsam träning även om man har utmaningar med fysiken.

Sitt- eller liggcyklar ger seniorer möjlighet för både kardiovaskulär- och muskel träning. Det kan vara en bra lösning för människor som annars inte har möjlighet för att hålla den fysiska formen vid liv genom andra träningsformer.

Pedaltränare

En pedaltränare är ett billigare alternativ till en motionscykel. Pedaltränaren används för träning av både armar och ben. Den aktiverar de olika muskelgrupperna och mobiliserar lederna.

Om en traditionell motionscykel ligger lite över budgeten så är pedaltränaren ett väldigt bra alternativ där du kan komma igång med träningen från ett pris omkring 600 kr.

Kom ihåg att alltid konsultera med din läkare innan du påbörjar din träning.